HIV/AIDS

HIV infekcija pēc nonākšanas organismā lēni sagrauj cilvēka imūnsistēmu.

Uzzini vairāk.

C hepatīts

C hepatīts - 39 000 inficētu personu Latvijā.

Uzzini vairāk.

Locītavu sāpes

Biežākās locītavu traumas, sāpju mazināšana, padomi pacientiem, ārstu kontakti

Uzzini vairāk

Diabēts

Latvijā ir vairāk kā 75 000 cilvēku ar cukura diabētu. Kādēļ tas rodas, ko darīt un kā sadzīvot? Ienāc un uzzini vairāk!

Uzzini vairāk.

Muguras sāpes

Muguras sāpes ir viens no biežākajiem ārsta apmeklēšanas un darba nespējas iemesliem.

Uzzini vairāk.

Zobu sāpes

Ko darīt pēc zoba izraušanas, jūtīgi zobi, diennakts zobārstniecība, profilakse – ienāc un uzzini vairāk!

Uzzini vairāk.

Onkoloģija

Katru gadu vairāk kā 10 000 pacientiem Latvijā tiek uzstādīta ļaundabīga audzēja diagnoze.

Uzzini vairāk.

Ienāc un uzzini vairāk

MSD pacientiem

-A
A+
Lapas karte
Muguras sāpes
Mugurkaula uzbūve
Muguras sāpju iemesli
Profilakse
Padomi
Vingrojumi
Medikamenti
Speciālisti

Profilakse

muguras_profilakse.jpgLai nenodarītu pāri mugurai, ikdienas aktivitātes, tādas kā gulēšana, celšana, iekāpšana mašīnā, pat ģērbšanās, jāveic pareizi, turot muguru taisnu! Muguras sāpju laikā mēs no daudzām ikdienas aktivitātēm nevaram izvairīties, tāpēc svarīgi tās veikt, ievērojot dažus padomus.

Lai mugura nesāpētu:


Padomi muguras sāpju profilaksei:

Gultas matracim jābūt pietiekami cietam, lai tajā neiegrimtu, tomēr pietiekami mīkstam, lai matracis balstītu muguru.

Guļus uz muguras – pievērsiet uzmanību mugurkaula kakla daļai, lai galva ir kā mugurkaula turpinājums, kakla daļa nav ne saliektā, ne atliektā stāvoklī. Pleci neatrodas uz spilvena. Variet zem ceļgaliem palikt sarullētu dvieli vai spilvenu, tas palīdzēs vēl vairāk atbrīvot un atslābināt muguras jostas daļu.

Guļus uz sāniem - pievērsiet uzmanību mugurkaula kakla daļai, lai galva ir kā mugurkaula turpinājums, nelieciet spilvenu zem pleciem. Guļot uz labā sāna, labā kāja atrodas taisna, kreiso kāju salieciet gūžas un ceļa locītavā, zem ceļa locītavas novietojiet spilvenu.

Guļus uz vēdera – poza pati par sevi nav slikta, bet izvairieties no tās, ja jums ir problēmas ar mugurkaula kakla daļu. Guļot uz vēdera, spilvens zem galvas nav nepieciešams, palieciet spilvenu zem vēdera un zem apakšstilbiem.

Piecelšanās no guļus stāvokļa un apgulšanās

  • Apgulieties uz sāna, salieciet kājas ceļgalos un laižat kājas pāri gultas malai, vienlaicīgi atbalstoties ar roku pret gultu, lai pieceltos. Piemēram, ja guļat uz kreisā sāna, tad atbalstieties ar labo roku, lai pieceltos sēdus. To pašu tikai apgrieztā secībā atkārtojiet, lai apgultos.

  • Apgulieties uz vēdera, piecelieties četrrāpus un izrāpojiet no gultas. To pašu tikai apgrieztā secībā atkārtojiet, lai apgultos.

Velkot zeķes vai apavus, apgulieties uz muguras un paceliet kāju pie sevis – uzvelciet zeķi vai kurpi. Šādā stāvoklī ērti uzvilkt arī bikses vai svārkus.

Sēdus paceliet pēdu pie sevis, lai uzvilktu zeķi vai kurpi, nevis liecieties uz leju.

Palieciet rokas zem dibena, sajūtiet abus sēžas kaulus, sēdus pozā svars vienmērīgi jāizlīdzina uz abiem šiem kauliem. Atrodoties sēdus pozā kontrolējiet, lai nebūtu sagāzies uz vienu sānu, nesēdiet uz vienas saliektas kājas.

Nodrošiniet atbalstu muguras jostas daļai – lieciet aiz muguras jostas daļas mazu spilventiņu, arī braucot automašīnā.

  • Mazgājot traukus, gludinot veļu, stāvot veikalā rindā vai veicot citas ikdienas aktivitātes, nolieciet vienu kāju uz neliela paaugstinājuma vai pavisam nedaudz ietupstieties ceļgalos, tas palīdzēs atslogot muguru un lielāku slodzi uzņemsies kāju muskulatūra.

  • Lai paceltu kaut ko no grīdas vai paņemtu priekšmetu no apakšējiem plauktiem, ietupstieties ceļos. Nepareizi būtu liekties uz leju ar apaļu muguru un taisnām kājām.

  • Ja nepieciešams paņemt priekšmetu no augšējiem plauktiem, tad pakāpieties uz paaugstinājuma, nevis sniedzaties vai stiepjaties pēc tā.

  • Lai paceltu kādu priekšmetu (īpaši kaut ko smagu) no grīdas vai paņemtu bērnu klēpī – ietupstieties abos ceļos vai notupstieties uz viena ceļa, paceliet priekšmetu vai bērnu pēc iespējams tuvāk sev un tad, iztaisnojoties kājās, celieties stāvus. Ietupstoties abos ceļos, turiet kājas plati, tā priekšmetu būs vieglāk pacelt un tādējādi tas būs daudz saudzīgāk mugurai.

  • Iekāpjot mašīnā, no sākuma apsēdieties un tikai pēc tam ieceliet mašīnā kājas. Izkāpjot no mašīnas – izlieciet no sākuma abas kājas un tad celieties stāvus.

Noderēja? Pārsūti draugam!
HIV/AIDS

HIV infekcija pēc nonākšanas organismā lēni sagrauj cilvēka imūnsistēmu.

Uzzini vairāk.

C hepatīts

C hepatīts - 39 000 inficētu personu Latvijā.

Uzzini vairāk.

Locītavu sāpes

Biežākās locītavu traumas, sāpju mazināšana, padomi pacientiem, ārstu kontakti

Uzzini vairāk

Diabēts

Latvijā ir vairāk kā 75 000 cilvēku ar cukura diabētu. Kādēļ tas rodas, ko darīt un kā sadzīvot? Ienāc un uzzini vairāk!

Uzzini vairāk.

Muguras sāpes

Muguras sāpes ir viens no biežākajiem ārsta apmeklēšanas un darba nespējas iemesliem.

Uzzini vairāk.

Zobu sāpes

Ko darīt pēc zoba izraušanas, jūtīgi zobi, diennakts zobārstniecība, profilakse – ienāc un uzzini vairāk!

Uzzini vairāk.

Onkoloģija

Katru gadu vairāk kā 10 000 pacientiem Latvijā tiek uzstādīta ļaundabīga audzēja diagnoze.

Uzzini vairāk.

Ienāc un uzzini vairāk